Sfatul nutritionistului pentru o alimentatie sanatoasa

 Sfaturile cele mai bune vin din partea unui specialist. Aşa că, decât să reciclăm de pe Internet sfaturi despre nutriţie,  ne-am gândit că va fi mult mai util să luăm un interviu doamnei Dr. Mihaela Gologan, medic specialist în Diabet, nutriție și boli metabolice de la Reţeaua privată de sănătate “Regina Maria”.

1. Spuneţi-ne câteva cuvinte despre ce înseamnă un stil de viaţă sănătos atât pentru copii, cât şi pentru adulţi.

Stilul de viaţă sănătos include în primul rand o alimentaţie echilibrată şi diversificată, dar şi activitate fizică regulată, program de somn de aproximativ 7-8 ore pe zi la adult, precum şi îndepărtarea sau limitarea factorilor de stres.

 2. Ce presupune o alimentaţie echilibrată?

Este vorba de un aport optim între nutrienţi: avem nevoie de carbohidraţi integrali (din cereale integrale,  leguminoase, fructe şi legume), avem nevoie de proteine (din carne, lactate, ouă sau din anumite surse vegetale), precum şi de grăsimi, în special din peşte, uleiuri presate la rece sau fructe oleaginoase. O alimentaţie cât mai variată este şi sursa de micronutrienţi: vitamine şi minerale.

Pe de altă parte, este important să aducem prin alimentaţie un aport caloric conform cu nevoile, limitând consumul aşa numitor surse de “calorii goale”: alimente bogate în zaharuri rafinate sau grăsimi animale.

3. După ce trebuie să ne orientăm atunci când alegem un produs? (calorii, conţinut, certificate etc.)

Este dificil de găsit un răspuns general valabil. Este important să citim etichetele, cautând informaţii despre cele trei clase de nutrienţi: proteine, glucide, lipide. Ar trebui să alegem produsul cu cel mai mic procent de zaharuri şi de grăsimi saturate, să evităm produsele care conţin grăsimi hidrogenate sau cele cu conservanţi şi coloranţi artificiali.

Evident că pentru o persoană aflată la dieta hipocalorică este important şi aportul caloric.

4. Foarte multă lume spune “bunica mea a mâncat mezeluri toată viaţa şi n-a avut nimic”. Credeţi că principiul acesta e corect? De ce?

Nu cred că spunem despre bunicii noştri că au mâncat mezeluri toată viaţa, dar putem spune că mâncau cereale, legume, lactate şi ouă. Carne nu mancau în fiecare zi, iar aceasta era cât mai putin procesată. În schimb, nu stăteau la calculator 10 ore pe zi sau nu mergeau permanent cu maşina. Există acum o tendinţă de a ne reîntoarce la mâncărurile simple şi cât mai curate de la ţară.

Pe de altă parte există şi o influenţă a genelor – nu toţi fumătorii fac cancer pulmonar, dar asta nu înseamnă că fumatul nu este nociv pentru toţi.

5. Produse tradiționale românești sau produse bio de import? Ce să alegem între un produs românesc, realizat natural, fără certificare bio și un produs de import, cu certificare bio – (cazul lactatelor, spre exemplu)?

Aici pot exprima doar o opinie personală. În ceea ce priveşte produsele lactate, cred că e important dacă văcuţa respectivă a fost hrănită cu iarbă de pe munte sau a primit suplimente sau hormoni. Pe de altă parte nu tot ce înseamnă produs bio este foarte valoros: vrei să cumperi un gem de fructe, ar trebui să îl iei pe cel românesc fără zahăr şi nu unul “bio” cu aport foarte mare de zahăr.

…………………………………………………………………………………………………………………………………

Câteva concluzii:

  • Pentru a avea un stil de viaţă cât mai sănătos trebuie să avem o alimentaţie echilibrată, să dormim minim 7-8 ore pe zi şi să ne stresăm cât mai puţin;
  • Trebuie să consumăm carbohidraţi integrali (cereale, fructe şi legume), proteine (carne, lactate, ouă), peşte şi alimente bogate în săruri şi vitamine;
  • Nu trebuie să ne lăsăm păcăliţi de “caloriile goale”: produse pline de zaharuri rafinate sau grăsimi animale;
  • Când trebuie să alegem un produs trebuie să citim eticheta şi să ne orientăm după cele fără chimicale toxice, cu un conţinut slab de zaharuri şi de grăsimi saturate;
  • Tot când alegem un produs, trebuie să fim interesaţi şi cu ce au fost hrănite animalele din care provine şi ce aport de zahar conţine.
Latest Comments
  1. Gabriela
    Reply -

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>